Poradnik rodzica

Rady dla rodziców na pierwsze dni w przedszkolu

  • Stosuj w przedszkolu krótkie pożegnania
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu, bo wówczas upewnisz je, że płaczem może wymusić wszystko
  • Nie okazuj dziecku własnych rozterek zostawiając je w przedszkolu (przekazujesz im wtedy swoje lęki)
  • Przygotuj dla dziecka wygodny strój do samodzielnego ubierania, który można pobrudzić
  • Nie wyręczaj dziecka nawet gdyby wykonywało określone czynności niezdarnie
  • Nie zmuszaj dziecka do tego, by zawsze od razu opowiadało o tym, co wydarzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres, poczekaj aż samo zacznie mówić
  • Nie pytaj dziecka co i ile zjadło, ale w co i z kim się bawiło
  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu z mamą płacze, postarajcie się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata (rozstanie z nim jest często mniej bolesne)
  • Ubranie dziecka musi być wygodne i nie może sprawiać kłopotów. Pozostaw w szafce w szatni dodatkowe ubrania, uprzedź dziecko,
    że gdy pobrudzi lub zmoczy ubranie, może przebrać się  w czyste. Jeśli dziecko zabrudzi ubranie nie miej do niego pretensji i staraj się  nie krytykować dziecka
  • Pozwól zabrać do przedszkola ulubioną zabawkę - przytulankę, to  często daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, przypomina dom. W rozmowach o przedszkolu staraj się podkreślać jego  dobre  strony, ale nie odbieraj dziecku prawa do własnej oceny życia przedszkolnego.  Dobrze jest pozwolić dziecku się wyżalić, wysłuchać jego relacji, podtrzymać je na duchu. Warto też rozpoznać trudne sytuacje i podkreślać, że podczas nieobecności mamy dziecko powinno szukać pomocy u swojej pani wychowawczyni
  • Postaraj się nawiązać dobry kontakt i stałą współpracę  z nauczycielkami danej grupy. Warto dowiadywać się o rożne sprawy dotyczące pobytu dziecka w przedszkolu
  • Staraj się przyjmować opinie i uwagi nauczycielek, zwłaszcza te trudne do zaakceptowania, jako przejaw troski o prawidłowy rozwój i funkcjonowanie w grupie twojego dziecka a nie jako atak na twoją osobę czy dziecko.  Wzajemne zaufanie  i współpraca  rodzica  i nauczycielek jest bardzo ważnym elementem przezwyciężania ewentualnych  trudności  jakie mogą się pojawić w  rozwoju twojego dziecka.

Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej zależy w znacznej mierze od akceptacji i pozytywnego nastawienia rodziców. Jeśli rodzice akceptują wychowawców, ich metody pracy i samo przedszkole, to zwiększa się akceptacja nowej sytuacji przez dziecko.

 

Jak można ułatwić dziecku start w przedszkolu

  • nie mów dziecku, że przyjdziesz  po niego wcześniej, kiedy jest to niemożliwe (w ten sposób stracisz jego zaufanie i zmniejszysz jego poczucie bezpieczeństwa);
  • nigdy nie strasz dziecka przedszkolem,  przeciwnie staraj się podkreślać jego dobre strony;
  • przyzwyczajaj swoją pociechę  do urozmaiconych potraw, skończ
    z rozdrabnianiem pokarmów (trzylatek może już  swobodnie gryźć pokarm);
  • wdrażaj dziecko do przestrzegania umów i zasad;
  • sprawdź, czy Twoje dziecko potrafi samodzielnie wykonać proste czynności - samemu załatwiać potrzeby fizjologiczne, myć ręce, ubierać się. Jeśli ma problemy poćwiczcie razem (chwal je za każdy nawet najmniejszy sukces);
  • odzwyczajaj dziecko od smoczków, pampersów, nocnika;
  • pozwól dziecku uczestniczyć w przygotowaniach do przedszkola (wspólne zakupy), daj możliwość przyzwyczajania się do tych rzeczy w domu, aby w przedszkolu to wszystko nie było takie nowe, a już znajome i zarazem łatwe do rozpoznania;
  • jeśli dziecko miało mało kontaktów z rówieśnikami i innymi dziećmi nadrabiaj to teraz- zaproś do domu znajome dzieci, lub wybierzcie się na plac zabaw (postaraj się nie wtrącać się do ich zabawy).

    Pochwała i zachęta

    Opisz co widzisz

    „Widzę czysty zlew i poukładane naczynia”

    „Słyszę, że starasz się nie przezywać siostry, pomimo że jesteś na nią zła”

     

    Opisz co czujesz

    „Przyjemnie jest wrócić do domu i zobaczyć porządek w kuchni”

    „Cieszę się, że starasz się opanować”

     

    Podsumuj zachowanie dziecka godne pochwały

    „Uporządkowałeś ołówki, kredki, pióra i ułożyłeś w oddzielnych pudełkach. To się nazywa porządek!!!”

     

    Pamiętaj!

    Lepiej jest opisać niż wychwalać. Takie „ochy” i „achy” budzą często mieszane odczucia dziecka”